Företagare

Hur kan småföretagare marknadsföra sig?

Som småföretagare har man samma behov av att marknadsföra sig för att hitta kunder (och för att kunderna ska hitta företaget) som ett medelstort eller stort företag. Skillnaden är ofta att man inte har lika stora resurser att lägga på marknadsföringen, och därför måste använda sig av andra metoder än de som har en stor marknadsföringsbudget. Här kommer några tips på hur du som är småföretagare effektivt och billigt kan marknadsföra ditt företag.

Internet är småföretagarens bästa vän idag. Här finns mängder av möjligheter att sprida ditt företagsnamn och ditt företags vision helt gratis. Det mest grundläggande är naturligtvis att ha en hemsida, men sedan gäller det också att leda kunder till den. Ett enkelt sätt är att lägga in adressen till hemsidan som en signatur i dina mejl. Via mejl kan du också marknadsföra dig med hjälp av till exempel ett nyhetsbrev. Du kan samla in signaturer till en mejllista för nyhetsbrevet på din hemsida (locka gärna med exempelvis en pdf-fil med gratis tips), och i och med det har du en kanal för att regelbundet påminna dina kunder om att du finns.student-849825_960_720

Ett annat sätt att marknadsföra sig gratis är att försöka etablera sig själv som expert på sitt område. Det gör man till exempel genom att kommentera blogginlägg som handlar om ens egen bransch, genom att själv driva en blogg i ämnet, genom att skriva i forum och genom att författa debattartiklar som i bästa fall blir publicerade i branschtidningar eller dagstidningar.

Om man ändå ska spendera en mindre summa pengar på marknadsföring är profilprodukter ett av de mest prisvärda sätten att marknadsföra sig. Detta eftersom det är något som faktiskt stannar hos potentiella kunder, snarare än en annons som de bara går förbi på stan eller bläddrar förbi i en tidning. Om du till exempel beställer en uppsättning vattenflaskor med tryckt logga på, kan de bli ett minne av ett personligt möte på en mässa eller ett företagsevenemang, och bygga upp igenkänning och goodwill för ditt företag. Dessutom är profilprodukter användbara, och din logga kommer därför att faktiskt synas. I bästa fall sprids kunskap om ditt företag, till exempel genom att någon frågar sin vän eller kollega var han eller hon fått den praktiska vattenflaskan, och plötsligt har företagets nätverk utökats.

Taggar: